Kontrolka EPC – co to jest i o czym informuje?

Co oznacza kontrolka EPC?

Awarie niektórych układów i podzespołów samochodu są sygnalizowane odpowiednimi kontrolkami na desce rozdzielczej. Można wśród nich znaleźć kontrolkę EPC, która informuje o problemach z instalacją elektryczną w samochodzie. Jej pojawienie się nie odbiera zwykle możliwości dalszej jazdy. Dłuższa użytkowanie auta z awarią może jednak doprowadzić do poważniejszych usterek. Kiedy może zapalić się kontrolka EPC i jak sprawdzić, co dokładnie oznacza?

Kontrolka EPC

Co oznacza zapalenie się kontrolki EPC w samochodzie?

Kontrolka EPC (ang. Electronic Power Control) może zapalić się, gdy któryś z czujników rozmieszczonych w silniku i układach samochodu wykryje nieprawidłowości. Sieć czujników pozwala zachować optymalną pracę jednostki i prawidłowe funkcjonowanie innych podzespołów pojazdu.

Kontrolka EPC może zaświecić się w przypadku wystąpienia problemów m.in. z:

 

Co zrobić, gdy kontrolka EPC nie gaśnie?

Kontrolka EPC w samochodzie powinna zapalić się po uruchomieniu zapłonu oraz zniknąć zaraz po rozpoczęciu pracy silnika. Gdy kontrolka nie gaśnie, to może sygnalizować problem ze światłami, np. spaloną żarówkę światła STOP. Dlatego warto w pierwszej kolejności sprawdzić działanie świateł – być może wymiana żarówki rozwiąże problem.

Jeżeli jednak to nie kwestia żarówki, należy w możliwie krótkim czasie udać się samochodem do serwisu, aby przeprowadzić diagnostykę za pomocą komputera i określić dokładne źródło problemu. Wizyta u mechanika pozwoli również od razu zorientować się w kosztach i czasie naprawy. Mając do dyspozycji odpowiedni skaner diagnostyczny do gniazda OBD, możemy samodzielnie sprawdzić, co spowodowało błąd EPC i zapalenie kontrolki.

Kontrolka EPC i inne komunikaty na desce rozdzielczej

Nie każdy samochód informuje o problemach z elektryką za pośrednictwem kontrolki EPC. Na pewno można ją spotkać w samochodach grupy VAG. Zatem marki, w których jest obecna to Volkswagen, Audi, Skoda czy Seat. Nie oznacza to jednak, że inne marki nie wykorzystują podobnych rozwiązań. Systemy przekazujące informacje o problemach w nowoczesnych samochodach bywają bardziej rozbudowane – np. dysponują osobnymi kontrolkami dla świateł, czy układu wtryskowego lub po prostu wyświetlają odpowiedni komunikat na ekranie komputera.

Kontrolki na desce rozdzielczej

Na desce rozdzielczej mogą pojawić się kontrolki w różnych kolorach – najpopularniejsze z nich to czerwony, żółty, pomarańczowy, niebieski, zielony, lub biały.

  • Czerwone kontrolki to kontrolki ostrzegawcze, które przekazują informację o poważnym problemie z silnikiem lub innym istotnym podzespołem bądź układem samochodu.
  • Żółte i pomarańczowe kontrolki ostrzegawczo-informacyjne informują o tym, że występuje sytuacja, która w najbliższym czasie będzie wymagać podjęcia działania. Może to być np. niski poziom płynu do spryskiwaczy, czy pomniejsze problemy z silnikiem. Kontrolka EPC również jest kontrolką z tej grupy kolorów.
  • Pozostałe kolory kontrolek odpowiadają za przekazywanie informacji związanych z ustawieniami systemów i układów samochodu. Informują np. o tym, że włączony jest tempomat, światła drogowe albo przeciwmgielne, czy system start-stop. W zależności od producenta pojazdu kolory kontrolek informacyjnych poszczególnych funkcji mogą się różnić.

 

Zdarza się, że kontrolka EPC i kontrolka silnika zapalają się jednocześnie. Ich pojawienie się w tej samej chwili może wskazywać na to, że awarii uległ właśnie jeden z czujników w silniku. Mogą one jednak informować o dwóch różnych rzeczach. Warto również pamiętać, że sama diagnostyka i skasowanie błędów z pamięci sterownika samochodu nie rozwiązuje problemu. Z czasem może on się pogłębić i spowodować poważniejsze uszkodzenia. Dlatego oprócz diagnostyki komputerowej niezbędne jest usunięcie usterki.